fredag 28 oktober 2011

Bokprofilen: Magnus Bergström

Magnus Bergström är 27 år, gillar film och fotografi och jobbar som språklärare på Forshaga Lärcenter.

Vad läste du för böcker när du var ung?
"På grundskolan läste jag först Henning Mankells deckare och lite senare mycket fantasy, särskilt Tolkien. Alldeles innan jag började gymnasiet läste jag 1984 av George Orwell, kanske mest för att jag är född det året. Den boken blev väldigt viktig för mig, gjorde mig väldigt intresserad av att läsa och det är fortfarande en av mina favoritböcker."
Vad läser du för böcker idag?
"Det är väldigt blandat, men oftast är det samtida skönlitteratur. Jag gillar inte så många deckare längre, men har fastnat för Dennis Lehane och Jo Nesbø. När jag inte läser vanliga böcker så läser jag mycket serieromaner. Jag gillar bildspråket i serier."
Har du någon favoritbok eller -författare?
"Många, men författare jag återvänder ofta till just nu är Douglas Coupland och Cormac McCarthy. Och Alan Moores serieromaner, Watchmen står sig väldigt bra även mot "vanlig" skönlitteratur."
Vad läser du under temaveckan?
"När jag får en stund över så läser jag i Couplands senaste bok Player One. Den handlar om fyra personer som möts på en flygplats när världens oljeresurser plötsligt tar slut."

Inga kommentarer: