onsdag 24 oktober 2012

Läsexempel!

Klockan 9:00 fick eleverna på Forshaga Lärcenter uppdraget att skriva ner den senaste meningen de precis hade läst i sin utvalda bok. Här får ni en inblick i deras litteraturvärld, några med titel eller författare och några fria från sin kontext:

"'Bilda tre led', översatte generalen."
- Kejsaren av Nihon-Ja: Spejarens lärling av John Flanagan

"Atsu hade lärt honom hur man lagade ris."
- Kejsaren av Nihon-Ja av John Flanagan

"Är det allt du har att komma med efter att ha hållit på i sju och en halv miljoner år?"
- Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams

"Sitter på en krogtoalett och gråter för att jag inte sett att vasken där jag lagt upp min sista lina var blöt och linan bara smält iväg."

"Hon skrattar till, lite snörvlande."
- Piraternas skatt av Emily Diamond

"Ett glas öl."
- Sherlock Holmes vs. Professor Moriarty av Arthur Conan Doyle

"På bordet ligger engelskaboken som ett dåligt samvete."
- Skuggaren av Bo R. Holmberg

"Några fick aldrig något svar."
- 102 minuter av Jim Dwyer

"Jo... men han trodde väl just det, att ingen skulle vänta sig att skurken kom tillbaka då..."
- Mästerdetektiven Conan 42 av Gosho Aoyana

"Då är jag klar för idag."
- Rosie Rushton

"Jag läste."

"Starkare än han ser ut att vara."
- Topphemligt av Antony Horowitz

"Om Lizzie ville ha mina ben så måste hon döda mig först."
- Väktarens lärling av Joseph Delaney

"Olivia hade inte ringt sedan vårt gräl i korridoren, så jag antog att vi var osams."
- Frost av Maggie Stiefvater

"Hon ville ta honom i handen."
- Under ytan av Cecilia Lidbeck

"När jag ser mig själv i spegeln i den knallröda klänningen, med uppsatt kastanjebrunt hår och rött sugmärke på halsen fylls en härlig känsla av att jag tycker om mig själv."
- Jag såg honom först av Eva Susso

"Men å andra sidan är det svårt att betona den sidan, när USA själva står under internationell kritik för sådana brott."
- Profetens mantel: den muslimska världen 2001-2006 av Jan Hjärpe

"But really, and upon my honour, I will try to do what I think to be the wisest: and now I hope you are satisfied."
- Pride and Prejudice av Jane Austen

"När isbjörnar är under vattnet har de ögonen öppna men näsborrarna stängda."

"Vidundrets böjliga rygg angavs vara halvannan kilometer lång och dess omkrets ungefär hälften av det."

"Lallans död var en tankeställare för mig."

"Det gick inte att stanna kvar hemma."
- Turk och Ayla av Niklas Krog

"Vad dillade de om?"
- Slutspel av Mattias Göransson

"Jo, jag känner till det."
- Ingen behöver veta av Christina Wahldén

"Natt."
- Som jag vill vara av Katarina von Bredow

 "Jag ligger i sängen och stirrar."
- Som om ingenting av Katarina von Bredow

"Här jobbar vi, sa hon."
- Flytande i vatten av Kjetil Johnsen

"Jag blev medveten om allting."
- När jag hör din röst av Stephanie Meyer

"Det var det hon höll på med nu."
- Eskort av Christina Wahldén

"Förmodligen har de inte sett henne än."
- Farsta fritt fall av Ulrika Lidbo

"Motorns hostande är allt som hörs."
- För bra för att dö av Christina Wahldén

 "Där uppe såg bilden annorlunda ut: polisen gjorde inte alls något liknande."
- 3096 dagar av Natascha Kampusch

"Han var dum mot dig och tvingade dig att göra både det ena och det andra?"
- Intrång av Ulla Bolinder

"Och ändå blir det måndag."
- Tro, hopp eller kärlek av Lina Forss

"Det var som fan, sa Allan när Julij sjungit färdigt."
- Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson

"Han satte sig på sängen bredvid henne."
- Alex i koma av Thomas Fröhling

"Hugg av en av pojkens händer och ge den till pappan."
- Darkside av Tom Becker

"En ung flicka har hittats död, flytande i den lilla sjön vid Dypdal."
- Till jord skall du bli av Kjetil Johnsen

"Kanske en övergiven luftkanal eller bakom rören i tvättstugan."

"Bättre än han hade vågat hoppas på."

"Hans röst är dämpad, men min genljuder i rummet."

"Utanför bild, är han helt och hållet din."

"Just nu är det något som absolut inte stämmer, han känner ilningar av oråd nerför nacken och ryggen."

"Bosch läste det som stod på engelska."

"She gestured at the huge chest, no more than a third full, and at the clothes that were scattered all over the room."

"What did he do when he saw you?"

"Legaten är död."

"Nu i efterhand har jag förstått att den bilden var falsk."

"'Hodor', Hodor said, and he trotted forward smiling and sat Bran in the high seat of the Starks, where the lords of Winterfell had sat since the days when they called themselves the Kings of the North."
- A Game of Thrones av George R.R. Martin

"Så hundarna kunde fortsätta att vara slöa och värdelösa och med sin vördnadsvärda ålder som ursäkt skrämde de aldrig upp ens så mycket som en pungråtta."

"Och han önskade fortfarande att han skulle få åka tillbaka till Berlin, även om minnena av staden började blekna."
- Pojken i randig pyjamas av John Boyne

 "Carl hade gjort slut med Sandy."
- Besatt av Anne Cassidy

"Det luktade bara Conrad."
- Ingen sommar utan dig av Jenny Han

"Hon kände hur magen vände sig ut och in, och hann precis vända sig bort innan hon började kräkas."

"En skugga gled förbi."

"Morgonen är enorm."

"'Hallå!' ropar jag, men min röst sviker"

"För jag tror inte som mamma och pappa att det är ett djur som råkat gå förbi och trampat sönder byn."

"Omar var annars bosatt i staden Djof,  men semestrarna tillbringade han alltid i orten Konf, som låg ett par mil därifrån."

"Redan efter några hundra meter viker stranden av och det tar inte lång tid innan jag befinner mig på andra sidan."

"Tom plockade upp skölden, svingade den på plats över ryggen och drog åt det magiska bältet om midjan."

"Hon inser att hon har glömt inbjudningskortet i boken, och även om hon vet att hotellet ligger nära kyrkan och därmed i samma område, kan hon för sitt liv inte komma på vad det heter."

"Den statistiska sannolikheten för kärlek vid första ögonkastet."
- Jennifer E. Smith

"-Vad stod det i brevet? sa hon. Det finns ingen tid."
- För alltid av Ingelin Angerborn

"I normala fall höll de till djupt nere i jorden och påminde följaktligen i mycket hög grad om jättestora blinda maskar med långa skelettlösa armar."
- Septimus Heap av Angie Sage

"Guuud vad kul vi hade."
- Peter Pohl

"Jag saknar dig, jag saknar dig."
- Åsa Witsch

"Han knöt ihop avfallspåsen så att inte Elsa skulle se vilket skamligt öde som hade drabbat maten han hade lagat."
- Mannen som kunde tala med hästar av Nicholas Evans

"Om han skulle bli ledsen eller inte."
- Saker som aldrig händer av Johanna Lindbäck

Fler exempel kommer...

Inga kommentarer: